Lämpimällä ruualla on ollut itsellänikin keskeinen osa vaelluksen ruokahuollossa. Ei ole yllätys, että tulin mainiosti toimeen Blå Bandien kanssa vuosia. Reitereiden ja vastaavien maku on mielestäni aina ollut hirveä. Valmiiden retkiruokien korkea hinta houkutteli kokeilemaan yksinkertaisia itse valmistettuja kuivamuonia: pikamakaronia ja Maggi Mix spaghettikastike, pikariisiä ja Knorr kanakeitto ja muita sekoituksia -halpaa ja maultaan perinteisten Blå Bandien kopioita.
Kylmänä syötävä retkiruoka alkoi houkutella ajatuksena ja ensimmäiset kokeilut perustuivat proteiinijauheisiin ja proteiinipatukoihin. Proteiinijauheet alkavat maistua nopeasti hirveälle ja vatsa protestoi patukoita viimeistään viikossa. Erilaisia myslejä voin syödä pitempäänkin ilman, että vatsa kieltäytyisi yhteistyöstä.
Keittimettömyys ei kuitenkaan ole toteutunut: pikakahvi on juotava kuumana ja höyryävä kaakaojuoma lämmittää ihanasti illalla. Keitin kuitenkin painaa ja polttoaineesta on oma vaivansa, joko sitä on kannettava, tai sitten se on kerättävä.
Kofeiinitabletti korvaa kokemukseni mukaan kahvin, mutta mieli on tiukasti kiinni kahvissa, vaikka keholle riittääkin pelkkä tabletti. Jos onnistuisin luopumaan kahvista vaelluksilla…
Orikaso lautasena ja lusikkana jokin kevyt. Ei keitintä, ei tarvetta kantaa polttoainetta tai etsiä kuivia risuja. Täydellinen vapaus kulkea ja asettua levolle yöksi -mikään ei häiritsisi vaellusta ja pyrkimistä tavoitteeseen.
Mietintään, jos toteuttaisin keittimettömyyden jo seuraavalla reissulla. Henkisesti huomattavan vaikea askel otettavaksi.
Jos meinaat lämmittää vain murukahvin tai kaakaon suosittelen miettimään 0,33 kaljatölkkiä ja esbitpaloja polttoaineeksi. Keittimen paino jäisi muutamaan kymmeneen grammaan ja polttoainetta menee 4g/iso kahvikuppi.
Keitin olisi kevyt, mutta paljonkohan tulisi painoa polttoaineelle? Omat kokeiluni esbit-paloilla eivät ole olleet hirveä rohkaisevia.
Jos Timon kokemus pitää paikkansa, eli pienellä polttoainepalalla lämmittää kupillisen (0,3l), niin esimerkiksi 2x4g/vrk * 14vrk = 112g. Kevyempi kuin pieni 100g kaasusäiliö. Tietysti tablettien pakkaukset painavat, mutta ne voisi varmaankin purkaa kotona pariin minigrip-pussiin… Lisäksi ”kattila” kevenisi samalla, se vaan pitäisi saada pysymään ehjänä koko reissun ajan.
Tai sitten keitin kotiin, kofeiinitabletti keholle ja tilkka kahvilikööriä mielelle. =) Taitaisi kyllä mennä painavammaksi…
PS. Erinomaisen selkeä, rakenteeltaan kotisivumainen, blogi.
Hei.
Sinua mahtaisi kiinnostaa miten pääsee ruokapuolen kanssa mahdollisimman pitkälle ja nopeasti. Kolmenkymmenen vuoden aktiivisella kilpailemisella 2-14vrk vaellus-seikkailu-urheilu-yms.-kilpailuissa on tullut kokeiltua tapa jos toinenkin ja loppuvuodet seuraavasti: Vuorokaudet ovat syömispuolen mukaan samantyyppisiä toisesta päivästä lähtien. Kylmä ravinto on pakattu nautittavankokoisiksi annoksiksi, 40-100gr aineesta riippuen. Yksi satsi, muutama annos, otetaan repusta rintaverkkoon samalla kun vettä otetaan maastosta, säiliöön tai/ja suuhun. Vesitäydennyksiä ja satseja on päivässä useita, maastosta riippuen. Annokset sisältävät vaihdellen mm. pahkinärusinaa, muslia, kuivalihaa, kuivahedelmää, kuivattua ruisleipää, suolapähkinää, kuivattua marjaa, jne. Näitä melko jatkojalostamattomia tuotteita saa uppoamamaan pitkään kovankin rasituksen alaisena. Juomana on pelkkää vettä tai siihen lisättynä laimeana mustikkasoppajauhetta. Ei ole erikseen aamupalaa lounasta tms. vaan herättyä ylös ja menoksi. Ja lopuksi; lämmin tuplapussiateria ennen nukkumalepotaukoa. (Kaasukeitin 66gr, titaanikattila 35gr, lusikka 3gr, kaasuxxgr) Uskon että palaat lämpimään ateriaan per vrk.
Varsinaisesti ei ole tarkoitus päästä nopeasti, ainoastaan pitkälle. Etenemiseni ei ole urheilullista, vaan vaelluksellista, eli en etene puolijuoksua. Kylmän ruuan valinta on minulle luontevaa, sillä siviilissäkin voi viikko vierähtää myslin ja salaatin varassa.
”Yritys vaeltaa mahdollisimman pitkälle ilman ruokatäydennystä” johtaa maksimipituudessa urheilulliseen suoritukseen.
Itse olen lähestynyt aihetta kolmesta eri suunnasta: Joko
-juosten kevyellä repulla,
-hitaasti edeten erittäin painavalla repulla, tai
-kevyehköllä repulla melko nopeasti edeten.
Ajatuksen juoksemisesta hylkäsin: joku ehkä juoksee ripeästi muutamassa päivässä 600km, mutta minä en. Erittäin painava kantamus altistaa rasitusvammoille ja vaellus veisi ajallisesti liian kauan. Kevyehköllä kantamuksella päivämatkat voivat olla pitkiä, vaikka en juoksuaskelia ottaisikaan ja siitä huolimatta rasitustaso pysyy kohtuullisena. Kevyillä varusteilla ruokaa mahtuu mukaan ainakin 18 vuorokauden tarpeiksi. Kulkemalla 40 km/vrk pääsisin 18 vrk:n aikana 720km.
Vaellusnetissä on myös ollut käynnissä keskustelu aiheesta.
Keyehköllä repulla melko nopeasti edeten. Se on tuollaisten parin viikon rupeamien taktiikka meilläkin. Ei silloin juoksuaskelia oteta. Ravinto on muotoutunut ensin mainitsemani mukaiseksi. Sillä on päässyt pisimmälle. Kilpailuissa maailmalla palaute oman ravintomenetelmän kelpoisuudesta tulee suoraan tulosten muodossa. Erittäin pitkissä tapauksissa ravinnon osuus on ratkaiseva. Tottakai kullekin sopii omanlaisensa versio syömisistä. Halusin vain tuoda esille tavan, joka on pitkän ajan ja kymmenien tuhansien kilometrien aikana muotoutunut, jos vaikka saisit siitä jonkin uuden idean. Hauskaa kevään jatkoa.
Kaikki uudet ajtukset ovat tervetulleita. Tässä omassa yrityksessäni on ristiriitaisia odotuksia: toisaalta haluan löytää maksimimatkan, toisaalta haluan säilyttää vaelluksellisen otteen, jossa ei olisi kilpaurheilun makua. Haluan nauttia vaeltamisesta, vaikka päivät olisivatkin raskaat ja pitkät.
Tein pikaisen testin esbitillä. Tölkki aivan täynnä kraanasta tullutta vettä 7 asteista. 4 g esbit ja vesi lämpeni 45 asteiseksi eli ei tarpeeksi lämpimäksi. Ei kantta ja aivan liian lyhyt tuulisuoja. Tölkki oli noin 3-4 sentin päästä esbitistä. Kokeilemani esbit oli mennyt poikki keskeltä ja liekki näytti paljon isommalta kuin normaalisti, jopa liian isolta. Ehjällä palalla liekki saattaa olla pienempi joten lämpöä ei mene niin paljoa hukkaan. Toisaalta 0,33 litran aamukahvi voi olla liian iso? Pitäisi tehdä enemmän testejä ja korkeammalla tuulisuojalla. Jos kokeilisi 1,5 palaa ja vähemmän vettä…. voisi toimia.
Voihan polttoainetta ottaa liian vähän ja tehdä mikrokokoinen nuotio tölkin alle jos puuta löytyy. Jos ei löydy niin esbit käyttöön. Jos esbit on jo loppu niin muutama ”vara” kofeiinitabletti ei paljoa paina. Ne voit pakata pillin sisälle joten pakkauksesta ei tule painoa käytännössä lainkaan.
Itse en voisi lähteä reissuun ilman kuumaa kahvia.
Pistähän tuloksia, kun saat. Vaikka en pidä esbit-palojen tuoksusta, niin niitä olisi valmiina.